در اولین برنامه سÙید ویژه معماری Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯
متاسÙانه برخی Ùرق نمایشگاه Ùˆ نیایشگاه را نمی Ùهمند
بالاخره چند ماه تعطیلی برنامه سÙید ویژه معماری سرآمد؛ Ùˆ این برنامه Ú©Ù‡ در مدت زمانی Ú©Ù‡ روی آنتن بود توانسته بود بØØ« های تئوریک Ùˆ نظری معماری را به میان مردم آورد، دوره جدیدش را آغاز کرد. دوره ای Ú©Ù‡ امیدواریم به پرØاصلی دوره گذشته برنامه باشد...
اولین برنامه سÙید ویژه معماری در دوره جدیدش شب آخرین شنبه آذر ماه مصاد٠با میلاد Ùرخنده نبی اکرم(ص) Ùˆ میلاد باسعادت امام جعÙر صادق(ع) روی آنتن رÙت. کارشناس معماری این برنامه نیز به سیاق گذشته دکتر امیر Ù…Øمدخانی بود؛ Ú©Ù‡ رودرروی مهمان برنامه مهندس عبدالØمید نقره کار نشسته Ùˆ قرار بود بØØ« Ù…Øوری این برنامه درباره معماری اسلامی Ùˆ ایرانی را به سامان برسانند.
سعید اسلام زاده، مجری برنامه در Ù„Øظات آغازین برنامه مهمان این Ù‡Ùته را چنین معرÙÛŒ کرد: معمار کهنه کار، نویسنده کتاب هایی در Øوزه معماری چون درآمدی بر هویت اسلامی در معماری Ùˆ شهرسازی؛ Øکمت اسلامی درمعماری Ùˆ شهرسازی؛ Ùˆ همچنین عضو هیات علمی دانشگاه علم Ùˆ صنعت؛ Ùˆ نیز مدیر قطب علمی معماری اسلامی. مهندس نقره کار سخنانش را چنین آغاز کرد: خوشØالم Ú©Ù‡ در این شب میلاد میلادهای عظیم Ùˆ جهانی در خدمت تان قرار است درباره معماری اسلامی Ùˆ ایرانی سخن گوییم. ÙˆÛŒ در پاسخ دکتر Ù…Øمدخانی Ú©Ù‡ از ریشه Ùˆ مبدا شروع دشواری های معماری امروز Ù…ÛŒ پرسید، چنین پاسخ داد: من به این Ùرمایش امام خیلی اعتقاد دارم Ú©Ù‡ اگر دانشگاه ها Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø´ÙˆÙ†Ø¯ØŒ کشور به زودی ساخته خواهد شد. مشکل ما طبیعتا از سرÙصل ها Ùˆ برنامه های دروس دانشگاهی ریشه Ù…ÛŒ گیرد؛ Ú©Ù‡ بیشتر این سرÙصل ها Ùˆ برنامه ها تقلیدی از دروس Ùˆ Ùرهنگ غربی است. این Øوزه با این Ú©Ù‡ مثل بØØ« اقتصاد مقاومتی بØØ« مهمی است، اما متاسÙانه هنوز جدی گرÙته نشده است. ÙˆÛŒ چنین ادامه داد: اگر بخواهم رویکرد Ùرهنگ اسلامی ایرانی را در Øوزه هنر Ùˆ Øوزه معماری Ùˆ شهرسازی وارد کنیم، باید اول بکوشیم تعریÙÛŒ جامع Ùˆ مانع در این مورد داشته باشیم Ú©Ù‡ Ú¯Ùتمانی مثبت را در دانشگاه به وجود آورد. در واژه شناسی کلمه معماری در لاتین به ترکیب رئیس سازنده ها Ù…ÛŒ رسیم Ùˆ در لغت Ùارسی نیز به بزرگ بنایان. هر دو این ترکیب های واژگانی به نوعی به علت Ùاعلی معماری اشاره Ù…ÛŒ کنند. ولی در قران ریشه معماری به عمران Ùˆ آبادانی Ù…ÛŒ رسد Ùˆ معمار یعنی بسیار آباد کننده. توجه باید کرد Ú©Ù‡ قرآن به علت غایی Ùˆ نتیجه کار اشاره Ù…ÛŒ کند. این تÙاوت نگاه ها را در یک موضوع واØد Ù…ÛŒ رساند. اما متاسÙانه امروز خود معمار بیشتر از آبادانی Ùˆ عمران یا به دنبال شهرت طلبی Ùˆ خودنمایی است Ùˆ یا در Ù¾ÛŒ اصالت دادن به خود نما Ùˆ به Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ùرمالیسم؛ Ú©Ù‡ با چنین نگاهی معمار چیزی Ù…ÛŒ شود همچون بت ساز. نمونه این جور بناها را در تهران امروز زیاد Ù…ÛŒ بینیم؛ ساختمان هیولا مانندی Ú©Ù‡ نه تنها Ù…Øیط زندگی را آباد نمی کنند، Ú©Ù‡ Øتی به بØران هایی چون Ù…Øیط زیست نیز دامن Ù…ÛŒ زنند. مهندس نقره کار در ادامه معماری را از دید اسلامی چنین تعری٠کرد: بازآÙرینی Øکیمانه Ùˆ عادلانه Ùضا Ùˆ Ù…Øیط زیست انسان متناسب با نیازهای مادی Ùˆ بستر ساز نیازهای روØÛŒ انسان...
در ادامه برنامه، پس از نمایش تصاویری از مسجد Øضرت رسول Ú©Ù‡ مهندس نقره کار معمار آن است، امیر Ù…Øمدخانی از استاد نقره کار درباره تعابیری چون معماری انسانی Ùˆ ضد انسانی Ú©Ù‡ ایشان در آثار خود به کار برده، پرسید. مهندس نقره کار در پاسخ ضمن اشاره به این Ú©Ù‡ عالی ترین معماری مطلوب همین معماری Ø¢Ùرینش است، معماری کعبه را مصداق همه زمانی Ùˆ همچون سلول بنیادی معماری از دید قران نامید. ÙˆÛŒ ثبات، ÙˆØدت Ùˆ آرامش را از جمله ویژگی های معماری کعبه معرÙÛŒ Ùˆ کعبه را معماری مناسب تÙکر Ùˆ انسان شدن انسان نامیده Ùˆ سکون Ø¢Ùرینی Ùˆ آرامش بخشی Ùˆ ÙˆØدت آن را مصداق عینی معماری انسانی دانست. مهندس نقره کار در انتقاد از برخی معماران اماکن مذهبی امروز کشورمان به این نکته اشاره کرد Ú©Ù‡ برخی از معماران امروز Ùرق نمایشگاه Ùˆ نیایشگاه را درک نمی کنند Ùˆ تÙاوتی بین سیری در Ø¢Ùاق با سیری در انÙس قایل نیستند. این استاد دانشگاه در نقطه مقابل معماری انسانی کعبه، معماری سه گانه جمرات را به عنوان سلول های بنیادی معماری ضد انسانی معرÙÛŒ Ùˆ تکثر، نسبیت Ùˆ نمایشگرانه بودن را به عنوان ویژگی های نمونه ای معماری ضد انسانی ذکر کرد.
بخش دیگری از بØØ« برنامه اختصاص داشت به رابطه معماری ایرانی با معماری اسلامی؛ Ùˆ نقشی Ú©Ù‡ معماری اسلامی در تکامل معماری ایران پیش از اسلام بر عهده داشته. مهندس نقره کار با اشاره به تغییر آتشکده ها به مساجد در اوایل گرایش ایرانیان به اسلام ضمن اشاره به این واقعیت Ú©Ù‡ مسلمین بر خلا٠اغلب شاهان Ùˆ سلاطین قبل از اسلام با کالبد Ùˆ Ù…ØµØ§Ù„Ø Ú©Ø§Ø±ÛŒ نداشتند Ùˆ به جای ویرانی Ùˆ آتش زدن به تغییر کاربرد ساختمان ها اقدام کردند، تغییرات ایجاد شده را جزیی Ùˆ در راستای جهان بینی اسلامی قلمداد کرد Ú©Ù‡ اصالت را به هدایت انسان Ù…ÛŒ دهد نه تزیینات Ùˆ آرایه های ظاهری.
در پایان بØØ« مهندس نقره کار ضمن آرزوی Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø§Ø³Ø§ØªÛŒØ¯ غرب زده دانشگاه ها؛ تØقیق Ùˆ تبادل نظر اساتید درباره Øکمت اسلام را زمینه ساز آینده ای بهتر در معماری این سرزمین دانست...